pühapäev, oktoober 27, 2019

B. Stone "Pood, kust saab kõike. Amazoni ja Jeff Bezose lugu" (oktoober III)

376 lk
2017, Rahva Raamat AS


Oeh, ma pole ammu midagi nii raskestiloetavat lugenud. Mõtlesin, et jäängi selle raamatu kallale, aga siis hakkasin diagonaalis lugema ja kuidagi moodi jõudsin ikka lõpuni.

Amazoni edu pole kellelegi saladus. Jeff Bezos on rikas. Ei kahtle! Nii olid minu ootused raamatule ikka väga suured. Tahtsin tõesti lugeda, kuidas ja mida tehes kogu selle eduni on jõutud.

Ausalt öeldes on mul täitsa segi, et kas mulle ei meeldinud loetud lugu või ei meeldinud ka see, kuidas lugu oli kirja pandud. Väga raske oli neil kahel vahet teha.

Minu jaoks oli kogu raamat selline: "Bezosel tuli mõte. Ta ise rabeles selle täitmiseks. Kõik teised tema ümber ka. Bezosele ei meeldinud miski. Kõik elasid hirmus. Miski ei töötanud. Amazon sai edukamaks. Bezosel tuli uus mõte."

Täpselt nii vastuoluline kogu see lugu oligi. Ma ei leidnud sealt mitte midagi juhtimis- või ettevõtlusalast, mida õppida ja millega edasi minna. Selle raamatu järgi on Bezose ülim eesmärk küll oma klientidele pakkuda parimat hinda ja kiireimat teenindust, aga seda väga paljude teiste ettevõtete arvelt. Rääkimata Amazoni enda töötajatest, kes vaheldusid väga kiiresti ning lahkumiseni olid pidevalt valvel ja närvilised, kuna ei teadnud, mis suurel bossil jälle pähe lööb.

"Pood, kust saab kõike" tekitas minus küll suure eelarvamuse Amazoni suhtes. Sellise sisekultuuriga firmas, nagu Amazonis selle raamatu järgi on, ei tahaks küll töötada. Raamatu lõpuni ei saanud ma aru, et kui Bezos nii käitub, siis kuidas see firma nii edukaks on saanud ja nii kauaks turule jäänud?

Leidsin ennast ka korduvalt mõttelt, et mis saab Amazonist siis, kui Bezost enam pole? Ilmselt on Amazoni edu suuresti seotud just sellega, et Bezos ajab asju nii, nagu ajab, aga... väga raske ja masendav tunne oli raamatut lõpetades. Ainus positiivne emotsioon oli teadmine, et seda raamatut ma küll enam kätte ei võta ja kellelegi ka ei soovita.



***
Olen kirjanik ja kirjastaja Heli Künnapas. Minu sulest on ilmunud 19 raamatut. Sealhulgas käsiraamat "Rikaste inimeste 30 harjumust".
Heli Kirjastuse lõin algul vaid enda teoste kirjastamiseks, kuid nüüd ilmuvad minu kaudu ka mitmete teiste kirjanike teosed. Kogu valikuga saad tutvuda mu kirjastuse e-poes siin!
Kui tahad minu tegemistega kursis olla, siis tule FBs Heli Künnapase loomingu või Heli Kirjastuse sõbraks.
Osaliselt saad mu raamatuid kuulata Heli Kirjastuse youtube´i kanalilt. 

Kommentaare ei ole: