neljapäev, märts 28, 2019

S. Sandberg "Lean in" (märts V)

230 lk
2015, Penguin Random House


See on raamat, mis kindlasti mitmedki inimesed tagajalgadele ajab... ja teisalt oleks meil kõigil lihtsam elada, kui kõik seda loeksid. Nii mehed kui naised.

Sheryl Sandbergi raamatu "Lean in" eesmärk on minu jaoks hästi kokku võetud ühes raamatu lõpuosas olevas lõigus. Seal on öeldud, et eesmärk on liikuda maailma poole, kus mõnedki senised sotsiaalsed normid enam ei tööta. Maailma poole, kus on normaalne, et isad tulevad lastele kooli järgi ja emad on tööl hõivatud. Nii tüdrukud kui poisid näeksid sellises maailmas endal rohkem võimalusi. Sellises maailmas ei seata oskusi tulenevalt soost, vaid vastavalt isikule, tema kirgedele, talentidele ning huvidele. 

Ojaaa... mulle selline maailm meeldiks.

Raamatus "Lean in" korduvalt rõhutatud, et teoreetiliselt on paljud selle mõttega nõus, aga reaalsetes olukordades on meile sisse sööbinud ikka stereotüübid, kus naistel on ühed rollid ja meestel teised. Rahustan siinkohal maha kõik, kes arvavad, et mina või Sandbergi raamat soovib kogu maailma peapeale pööramist. Kindlasti mitte. Küsimus pole selles, et naised ja mehed peaksid tegema asju, mida traditsiooniliselt teise poole tegevuseks peetakse. Küsimus on VÕIMALUSES! Näiteks, et kui mees soovib haiguslehte võtta, sest laps on haige, siis ei hirmutataks teda kohe lahtilaskmisega, ega küsitaks, et kus lapse ema on.

Kuigi raamat "Lean in" on Ameerika-põhine, siis enamus muresid ja teemasid on kindlasti meilegi tuttavad. Jah, beebidega kodus olla on meie lapsevanematel lihtsam. See süsteem on meil kordades parem. Samas on meil hulga suurem probleem tööle tagasi naasvate lapsevanemate küsimus, sest meie lapsevanemad on töökohalt läinud umbes 1,5 aastat. Võimalus, mida enamuses nö heaoluriikides ei tunda.

Kuna ma olen aastaid laste kõrvalt aktiivselt ühiskonnaelus osalenud ja mu tööd pole kõige klassikalisemad, siis olen kõigi selles raamatus käsitlevate küsimustega väga palju kokku puutuma. Kõige rohkem ajab mind alati närvi, et kui mina olen kodust väljas tööl, siis küsitakse, et "kus su lapsed on?", aga kui mees käib iga päev tööl, siis tema käest kunagi ei küsita. Ja sellised sisseharjunud normid piiravadki meie naiste (ja seetõttu ka meeste) võimalusi.

Rääkimata muidugi sellest, et meie naisi tõmbavad tagasi ja halvustavad kõige rohkem ikka naised ise. Ilmselt ka selle lühikese raamatututvustuse kohta viskavad kriitilisi märkusi kõige rohkem naised. Sellised, kes arvavad, et peavad ennast kuidagi õigustama. Ja see on just see, mille vastu "Lean in" räägib- kui kõigil on võimalik tegeleda sellega, milles ta hea on ning mida soovib ning ei pea valikud tegemata jätma sotsiaalsete normide pärast (ehk et "mida teised ütlevad?"), siis oleks maailm palju ilusam ja sõbralikum koht. Teiste valikuid kritiseerivad enamasti just inimesed, kes ise ei saa enda võimalusi maksimaalselt kasutada. Sellest tulebki kibestumus ning täitmatuse ning poolikult elatud elu tunne.

Soovitan soojalt raamatut "Lean in" kõigile. See pole naisõiguslaste raamat. "Lean in" on lihtsalt õigluse raamat. Naised, kelle õigused on kaitstud, kaitsevad ka teiste õigusi. Ja mehed, kelle õigused on kaitstud, ei pea naiste rolli vähendama või halvustama. Jõuame jälle selleni, et teiste õigusi piiravad ning (olematut?) võimu näitavad vaid inimesed, kes tunnevad, et nende enda võimalused on ka kuidagi piiratud, kuid ei oska ise oma elu paremini korraldada ja elada.

Jah, selle raamatu lugemine ja levitamine aitab maailma paremaks ja õiglasemaks kohaks muuta!!!

***
Olen kirjanik ja kirjastaja Heli Künnapas. Minu sulest on ilmunud 16 raamatut.
Heli Kirjastuse lõin algul vaid enda teoste kirjastamiseks, kuid nüüd ilmuvad minu kaudu ka mitmete teiste kirjanike teosed. Kogu valikuga saad tutvuda meie vastavatud e-poes siin!
Kui tahad minu tegemistega kursis olla, siis tule FBs Heli Künnapase loomingu või Heli Kirjastuse sõbraks.
Osaliselt saad meie raamatuid kuulata Heli Kirjastuse youtube´i kanalilt. 

Kommentaare ei ole: