pühapäev, mai 05, 2019

J. Moyes "Mina enne sind" (mai II)

405 lk
2013, kirjastus Kunst





Kõige õnnelikum olin selle raamatu lugemisel sellepärast, et raamatu lõpetasin öösel kell 3. See tähendas, et kõik teised magasid ja ma sain rahulikult viimaste peatükkide lugemise ajal nutta, nii et ei pidanud kellelegi midagi selgitama. Nii kurb oli.

Tean, et olen ilmselt viimane inimene, kes seda raamatut loeb. Kõik juba ammu lugesid. Aga Colleen Hooveri raamatut "Ei iial enam" raamatukokku tagasi viies teadsin kindlalt, et nüüd on Jojo Moyes kord. Tema raamatud on tõesti aastaid mu lugemisnimekirjas olnud, aga ju siis polnud enne õige aeg.

"Mina enne sind" on teos, millele ei oska nagu midagi ette heita. Millalgi olen kusagilt näinud mingit osa filmist, nii et ma ikka teadsin, millest umbes raamat räägib ja ka põhilist lõpu kohta. Sellegi poolest ootasin veidral kombel, et lõpp oleks teistsugune. Kuigi teadsin, et pole. Minu jaoks on see kompliment autorile, kuna ta vedas lugu edasi nii, et ma arvasin, et kõik on võimalik. Ja isegi kui ma teadsin, milline on lõpp, siis ikkagi see kuidagi üllatas... ja pani nutma. Ja mitte vaid korraks, vaid ikka mitme peatüki jagu.

Ausalt, ma ei kujuta ette, kuidas inimesed selliseid filme kinos vaatavad... Aga no ma pole filmi näinud. Äkki seal ei peagi lõpus nii palju nutma.

"Mina enne sind" tegelaskujud olid minu jaoks väga usutavad. Lou pere ja tema ümbritsevate sumbunud väikelinna elu vs rikaste ja edukate kuid sisemiselt õnnetute elu. Üldiselt mulle meeldisid Willi antud õppetunnid, mis sundisid Lou´d oma eluga midagi tegema. Kiunuda võiks mõtte üle, et Lou saab oma elus ägedamaid asju nüüd teha sellepärast, et Will oli kunagi edukas ja pani oma kired raha teenima. Just seda ta Lou´le õpetas- uuri välja, mis sulle meeldib ja teeni sellega! See õpetus mulle meeldis. Willi peres tunduski üldiselt just temal endal olevat kõige elutervem suhtumine ja see ilmselt oli autoril taotluslik. Irooniline, et need, kes ei taha ja ei oska elada, saavad selleks võimaluse, kuid see, kes on oma tegemistest teadlik ning kasutab ressursse, ei saa seda enam teha. Eks Will tuletas Lou´le ka korduvalt meelde, et naisel on võimalusi.

Ma saan aru, et Williga samas olukorras inimestele võib raamat olla solvav, nagu oleks olukorrale vaid üks mõistlik lahendus. Samas olen ka enda raamatute puhul alati rääkinud, et see ei ole millegi propageerimine. Raamat on lugu ÜHEST VÕIMALUSEST, kuidas olukorda saab lahendada. Ja see ei pruugi alati mitte olla parim võimalus. Aga selles loos lihtsalt läheb nii.

Raamatu puhul on minu jaoks üks kriteerium, et ma pean sama raamatu jooksul saama nii naerda kui nutta. "Mina enne sind" täitis need kriteeriumid.

Peategelaste vahelised sarkastilised sõnavahetused ajasid pidevalt turtsuma. Samas oli juba enne lõppu mitmeid kurkukriipivaid kohti, kus ühe või teise poole meeleheide minust lihtsalt läbi voogas.

Mul on hea meel, et lõpuks selle raamatuni jõudsin... ja tõesti- ilmselt oli see minu jaoks lihtsalt õige aeg. Kindlasti loen ka triloogiaks kasvanud teose järgmist osa "Pärast sind". See on mul õnneks juba lugemislaual täitsa olemas.




***
Olen kirjanik ja kirjastaja Heli Künnapas. Minu sulest on ilmunud 17 raamatut.
Heli Kirjastuse lõin algul vaid enda teoste kirjastamiseks, kuid nüüd ilmuvad minu kaudu ka mitmete teiste kirjanike teosed. Kogu valikuga saad tutvuda mu kirjastuse e-poes siin!
Kui tahad minu tegemistega kursis olla, siis tule FBs Heli Künnapase loomingu või Heli Kirjastuse sõbraks.
Osaliselt saad mu raamatuid kuulata Heli Kirjastuse youtube´i kanalilt. 

Kommentaare ei ole: