laupäev, mai 27, 2017

E. Lockhart "Me olime valetajad" (mai V)

229 lk
2015, kirjastus Pegasus


Raamat sarjast "kõik on seda lugenud ja Heli oli siiani viimane inimene, kellel see raamat lugemata!" Ausalt- jäi selline mulje küll. Peale selle oli mul mulje, et see on väga menukas raamat ja kõigile meeldib. Raamatu sisu tutvustus ei anna tegelikult üldse mingit infot raamatu kohta, nii et asusin seda lugema tõesti lihtsalt teadmisega, et see on mingi menukas teos.

Peale esimest sadat lehekülge teadsin, et olen haledalt petta saanud. Peale selle ei saanud ma aru, miks leidsin "Me olime valetajad" raamatukogus ulme riiulitelt. Hambad risti lugesin edasi, kuid peas kirjutasin juba ülimalt negatiivset arvustust.

Ja siis jõudis kätte teose kolmas neljandik. Teose põhiline tegevus toimub ühel erasaarel, kus rikka perekonna võsukesed suvitamas käivad ja koos aega veedavad. Suht sisutühi niisama olemine, millega mina vähemalt kuidagi seostuda ei suutnud. Mingil hektel saab selgeks, et suur teema on päranduse jagamine. Rikka isa kolm tütart jagavad vaikselt vara ning püüavad igaüks ennast vee peal hoida. Hoogsalt kasutatakse eesmärgi täitmiseks ära ka oma lapsed, et need vanaisa käest ühte või teist hüve küsiks.

"Me olime valetajad" hakkas minu jaoks toimima siis, kui sain aru: noorte teemaks on patriarhaadi lammutamine selleks, et perekonda päästa! Perekonna rikkuse üles ehitanud isa ja vanaisa oli võimukas mees, kes lasigi nii tütardel kui lapselastel enda ees vingerdada, enne kui neile oma raha ja hüvesid jagas. Ilmselgelt mees nautis seda, et kõik temast sõltusid. Isegi kui ta ütles, et nad peaksid ise teenima ja ennast ülal pidama, siis tegelikult andis talle võimu just see, et kogu ülejäänud perekond oli aastate jooksul tema najale sitsima jäänud.

Noored polnud sellega mingist hetkest enam nõus. Noored hakkasid selle vastu võitlema. Kas just kõige õigemal viisil? Kas see tuli välja nii, nagu nad planeerisid? Selles ma kahtlen. Aga mõte patriarhaadi lammutamisest jäi kummitama.

Raske on öelda, kellele seda raamatut soovitaksin. Teoreetiliselt on see noortekas, kuid otsest noortele suunatust ma küll ei leidnud. Nii et "Me olime valetajad" sobib erinevas vanuses lugejatele. Samas on tegemist ... kuidagi teistmoodi raamatuga, nii et igaühele see kindlasti ei sobi. Lõpuks sai ka selgeks, et ulme riiulid olid täitsa õige koht selle raamatu jaoks.


****
Olen kirjanik ja kirjastaja Heli Künnapas. Minu sulest on ilmunud üle 10 raamatu. Kirjastuse lõin algul vaid enda teoste kirjastamiseks, kuid nüüd ilmuvad minu kaudu ka mitmete teiste kirjanike teosed. Kui tahad minu tegemistega kursis olla, siis tule FBs Heli Künnapase loomingu või Heli Kirjastuse sõbraks.

Kommentaare ei ole: