teisipäev, august 13, 2019

A. Day "Fänkond" (august III)

400 lk
2018, Pegasus


Tegemist on "Näljamängude" ja "Lahkulööja" fännikirjandusega (kas see on õige mõiste?). Minu armastus düstoopiliste noortekate vastu algas just "Näljamängude" ning "Lahkulööja" sarjaga. Enne nendega kohtumist arvasin, et igasugune utoopia ei ole minu teema. Kohe üldse mitte. Ja pärast neid olen lugenud veel düstoopilisi noortekaid "Legend""Klaastroon", "Inetud", "Mached", "Punane kuninganna" ja... ilmselt mitmeid veel. Ehk et ilmseltgelt on sellised raamatud nüüd tihtilugu mu lugemise nimekirjas.

Ilmselt on selliste raamatute lugemise üks põhjus ka see, et mu peas on viimased aastad ringelnud üks selles stiilis raamatu idee, mille varsti ka paberile kavatsen panna.

Seda kõike arvestades võib arvata, et düstoopiliste noortekate põhipunktid on suht kattuvad: halbades oludes healane, heades oludes pahalane, halb valitsus, ületatavad raskused, enamasti ka armukolmnurk...

Selle kõige järel tundus raamatu "Fänkond" sisututvustus väga ahvatlev ja hoopis teistsugune. Täpsemat kirjeldust saad lugeda kirjastus Pegasus lehelt siit: Fänkond.

Fänkond on minu jaoks ausalt öeldes täitsa uus mõiste. Olen palju mõtisklenud teema üle, et kui paljud mängud-raamatud-inimesed-jms on kuulsad sellepärast, et inimesed teevad need kuulsaks. Tegelikult ongi kõik tuntud teemat tuntud sellepärast, et mingi hulk inimesi on otsustanud need oluliseks kuulutada. Aga mida see tegelikult kaasa toob? Ja millal meist igaüks oma rolli selles tähtsustamises mõistab? See on eriti tänapäeval üha olulisem teema, sest autorid teenivad oma teostelt ju vaid mingi osa, kuid suurem äri käib hoopis igasuguste fännitoodetega, mis ei pruugi autori ning tema teosega üldse enam seotud olla. Ja enamus meist toidab mingil tasandil seda süsteemi... ise seda mõistmata. Minu jaoks jäi just see teemaks, millele pärast lugemist edasi mõelda.

"Fänkond" jättis minu sisse mingi segaduse. Esimene pool raamatust oli kuidagi kokku traageldatud. Pidev kaanoni jälgede ajamine, aga veel hullem- pidev teiste noorteraamatutega võrdlemine. Kui nüüd juhtub, et sa pole mõnda pidevalt võrreldavatest raamatutest lugenud, siis jääb osa nalju ja vihjeid arusaamatuks. Sellest poleks tegelikult ka midagi, aga häirib just see, et kõik on seotud kuidagi väga tehislikult. Ei ole usutav. Tegelased ei pane endale kaasa elama.

Aga kusagil raamatu keskpaigas läheb kõik käima. Suhted ja tegelased muutuvad usutavamaks. Ühe tegelase surm on isegi veidi tuntav ja seega veidi kurvastav. Isegi mõnes pisikeses lauses oli armukolmnurga tekitatavad tunded tuntavad... kuigi mingeid sügavaid armustseene polnud (ja ma ei  mõtle seksi, vaid stseene, kus tegelastevahelised tunded tekitavad lugejaski mingeid tundeid).

Nii oligi suur osa teosest pigem teiste teoste jälgedes käimine (mida tegelikult sisu poolest see raamatu ju üleni oligi), kuid teises pooles tulid mitmedki üllatused, milleks ma valmis ei olnud.

Võib-olla oleks seda isegi lihtsam lugeda neil, kes pole enne lugenud raamatuid "Näljamängud" ja "Lahkulööja". Neid pidevad pidepunktide otsimised ilmselt nii ei segaks.

Lõpp oli ka suht varakult aimatav, kuid ikkagi oli põnev vaadata, kuidas autor selleni jõudis. Mitmedki pöörded selles teekonnas olid ootamatud ja seega nauditavad.

Sellel teosel peaks ka järg olemas olema. Ühelt poolt on tunne, et enamus on nagu öeldud ja ei tahaks väga edasi lugeda. Samas jäid mitmedki otsad siiski lahtiseks ja järgmises osas autor ilmselt tegeleb nendega. Aga mingit tohutut tunnet, et ma pean edasi lugema, selle raamatu lõpetamise järel ei ole. Üldiselt oli aga mõnus lugemine... pärast seda, kui olin esimesest poolest üle saanud.


***
Olen kirjanik ja kirjastaja Heli Künnapas. Minu sulest on ilmunud 19 raamatut. Sealhulgas käsiraamat "Rikaste inimeste 30 harjumust".
Heli Kirjastuse lõin algul vaid enda teoste kirjastamiseks, kuid nüüd ilmuvad minu kaudu ka mitmete teiste kirjanike teosed. Kogu valikuga saad tutvuda mu kirjastuse e-poes siin!
Kui tahad minu tegemistega kursis olla, siis tule FBs Heli Künnapase loomingu või Heli Kirjastuse sõbraks.
Osaliselt saad mu raamatuid kuulata Heli Kirjastuse youtube´i kanalilt. 

Kommentaare ei ole: