neljapäev, august 08, 2019

L. O`Neill "Sai mis tahtis" (august II)

264 lk
2016, Varrak

Mis on vägistamine? Kes on selles süüdi?
Need on kaks küsimust, millest minu jaoks see raamat koosnes.

"Sai mis tahtis" on noorteraamat, mille peategelane on 18-aastane Emma. Ta on ilus ja populaarne tüdruk ning teab seda ise ka. Minu jaoks aga tundus, et pigem ta polnud selle üle õnnelik. Kasutas seda küll kohati ära, kuid kuidagi nagu ei nautinud.

Ühelt peolt jõuab ta koju nii, et ei mäleta midagi ning kogu keha valutab. Järgmisel päeval koolis sõbrad temaga ei räägi, ülejäänud aga hoiavad eemale või sosistavad naerdes. Varsti selgub, et miks. Tuleb välja, et sellel mälestusteta peol on mitu erinevat poissi temaga vahekorras olnud... kuigi tüdruk oli samal ajal teadvusteta... ja kogu toimunu internetti üles riputanud.

Tundub nagu väga üheselt mõistetav vägistamise juhtum, aga... kui palju on agasid, kui need poisid on kõik kogukonnas tunnustatud, sest on kas professionaalsed sportlased või edukate vanemate lapsed? Ja kui tüdruk on eelnevalt mitmete poiste vooditest läbi käinud... ja kõik seda teavad? Ja kui tüdruk jõi ka sel peol alkoholi ning kasutas mingeid ebaseaduslikke narkootikume? Kellel on siis õigus? Kes on ohver? Kes süüdi?

Teose esimesed peatükid olid minu jaoks väga segased, sest tekst oli kuidagi väga hüplik ja kiire. Ma ei saanud üldse aru, mis edasiste sündmuste valguses on oluline ja millele peaks tähelepanu pöörama. Pärast saatuslikku pidu läks küll teema selgemaks, kuid jätkuvalt oli hästi kiiret mineviku ja oleviku vahel hüplemist, nii et üks rida võis rääkida olevikust, teine minevikust ja ei mingit hoiatust, et see nii on. Päris mitmes kohas pidin mõnda kohta üle lugema, et aru saada, mis ajast jutt käib.

Lõpp on... mõtlemapanev. Usun, et teistsuguse lõpu puhul ei jääks see teos mulle nii palju meelde.

Kiirele algusele aga järgnes minu jaoks aeglane teine pool. Liiga palju kordamist ja nagu ühele kohale kinnijäämist. Igav ei hakanud, aga kuidagi ühekülgseks kiskus.

Teema on oluline. Kahjuks ilmselt üsna realistlik. Paneb mõtlema. Sellepärast tasub lugeda. Aga ülimat lugemisnaudingut see lugu kindlasti ei paku. 

Lugedes mõtlesin korduvalt ühele lapsevanemale, kes ütles, et minu noorteraamatuid ta kahjuks enda 15-aastasele tütrele lugeda ei saa anda, sest mõnes mu raamatus noored ka seksivad. Kui ma nüüd mõtlen, et "Sai mis tahtis" on noorteraamat ja põhimõtteliselt samale lugejaskonnale, kes on ka minu raamatute lugejad, siis... minu teoseid võiks ikka nunnadele ka soovitada. ;)

Grammatika koha pealt aga jäi minu jaoks õhtu küsimus, et kas pealkirjas koma ei peaks olema? Nii väga tahaks selle sinna panna.


***
Olen kirjanik ja kirjastaja Heli Künnapas. Minu sulest on ilmunud 19 raamatut. Sealhulgas käsiraamat "Rikaste inimeste 30 harjumust".
Heli Kirjastuse lõin algul vaid enda teoste kirjastamiseks, kuid nüüd ilmuvad minu kaudu ka mitmete teiste kirjanike teosed. Kogu valikuga saad tutvuda mu kirjastuse e-poes siin!
Kui tahad minu tegemistega kursis olla, siis tule FBs Heli Künnapase loomingu või Heli Kirjastuse sõbraks.
Osaliselt saad mu raamatuid kuulata Heli Kirjastuse youtube´i kanalilt. 

Kommentaare ei ole: