laupäev, juuni 27, 2020

J. Buxbaum ,,Kui sõnadest jääb puudu" (juuni VI)

288 lk
2019, Rahva Raamat


Aasta aega tagasi lugesin samalt autorilt raamatut ,,Ütle mulle kolme asja". Erilist muljet see küll ei jätnud. ,,Kui sõnadest jääb puudu" aga figureeris mu enda noorteraamatuga ,,Mälestusteta suvi" väga mitu nädalat järjest koos noorteraamatute müügiedetabelis, siis jäi silma.

Päris tükk aeg mõtlesin, et mille otsa ma siis nüüd sattusin. David on Aspergeri sündroomiga poiss, kelle must-valge maailm tundus kuidagi väsitav ja mitte see, mida praegu lugeda viitsiksin. Teine peategelane Kit oli hiljuti autoõnnetuses oma isa kaotanud, nii et mitte väga palju helgem pool selles loos. Lugu tundus kuidagi masendav ja korduv ja kogu aeg oli tunne, et seda olen ju korduvalt juba kuulnud.

Mingil hetkel aga hakkasin Davidi maailma sisse elama. Mõistsin, et meie ümber on ju paljugi inimesi, kelle puhul pole ehk ühtegi sündroomi diagnoositud, kuid kes näevad maailma teisiti. Mida gümnaasiumis käimine sellistele lastele tähendab? Teistest targem, samas omamoodi naljasoonega (või selle puudumisega), sotsiaalsete oskuste poolest kohmakas- ideaalne kokteil sellest, et tulemuseks oleks pidev koolikiusamine.

Eriti äratav oli Davidi kohtumine direktoriga, kus direktor püüdis jalgpallimeeskonda olulisemaks pidada kui ühte erimoodi käituvat last. Kui palju on meie ümber igapäevaselt olukordi, kui eriti laste puhul on lihtsam probleem kõrvaldada, kui lahendada? Ja probleemiks on kasti mittemahtumine. Selle asemel, et üheskoos mõelda, kas see kast äkki meile kõigile liiga kitsas ei ole, visatakse üle ääre üksikuid, kes kasti piire laiendaksid.

Pöördepunkt oli minu jaoks üllatuslik, kuigi ühel hetkel oli näha, et lugu selleni kulgeb.

Kui minus käis ära see klikk, et Davidi maailm ei ole kirjaniku saamatus, vaid vastupidi- väga elutruult kirjeldatud, siis läks lugu hoopis paremaks ja huvitavamaks. Olen alati arvanud, et raamatute eesmärk on näidata, et ka teisiti saab elada. Minu jaoks tegi selle raamatu lugemine kindlasti mitmegi inimese mõistmise selgemaks.

Mõnus oli, et tegevust edastati vaheldumisi Davidi ja Kiti vaatenurgast. Kiti pere leinaga tegelemine oli hea kõrvalliin, kuid Davidi maailm jäi minu jaoks siiski selle teose olulisemaks osaks.

Petlik on küll õrn ja noortepärane kaanepilt. Tegelikult oli sisu ikka päris tõsine ja pigem raskepoolne. Mingi lihtne suvelugemine see kindlasti ei olnud.



***
Minu uus noorteromaan ,,Mälestusteta suvi" 1.osa nüüd saadaval! Telli raamat SIIT!


Olen kirjanik ja kirjastaja Heli Künnapas. Minu sulest on ilmunud 20 raamatut. Sealhulgas südamlik lasteraamat "Karupoeg Lukas tahab saada viiuldajaks" müstiline lasteraamat "Kolme pärna saladus" ning noorteraamatud "Lõpupidu" ja "Ütlemata sõnad".
 Heli Kirjastuse lõin algul vaid enda teoste kirjastamiseks, kuid nüüd ilmuvad minu kaudu ka mitmete teiste kirjanike teosed. Kogu valikuga saad tutvuda mu kirjastuse e-poes siin! 

Kui tahad minu tegemistega kursis olla, siis tule FBs Heli Künnapase loomingu või Heli Kirjastuse sõbraks.

Osaliselt saad mu raamatuid kuulata Heli Kirjastuse youtube´i kanalilt. 






Kommentaare ei ole: